Thursday 10 November 2011

Kejayaan Secara Berjangkit

 
( Jangkitan kejayaan bergantung siapa yang kita dampingi..)
Betul ker kejayaan nie mudah berjangkit?? Bestnya..
Saya sebenarnya teringat satu tips motivasi diberikan oleh Dr Fadzilah Kamsah, kata beliau kejayaan mudah berjangkit..
Lama juga saya termenung waktu pertama kali mendengar tips beliau..Memang benar juga kata Dr Fadzilah tersebut, kejayaan mudah berjangkit..
Zaman sekolah dengan kawan2..

Kawan-kawan adalah contoh yang terbaik untuk kita jadikan satu jangkitan yg hebat untuk belajar. Pastinya kita akan terikut-ikut dan rasa ingin berlumba-lumba ingin mendapat markah yang lebih tinggi di dalam kelas.  Sebab itulah kita mesti pandai dan bijak memilih teman. Bahkan ada pepatah mengatakan jika kita berkawan dengan sipembuat minyak wangi, harumannya akan melekat sampai  ke baju kita tapi jika kita berkawan dengan sipembuat pedang atau pisau, pasti percikan apinya akan terkena pada baju kita... Jadi anak-anak didiku, pastikan anda bijak memilih rakan dan sahabat. jangan tersalah pilih...........

Bijak pilih kawan anda..
 Untuk berjaya juga boleh di aplikasikan sekiranya kita bijak memilih kawan..
Maknanya tak boleh kawan dengan semua orang ker??
Tidak, bukan itu maksud cikgu..Kita perlu berkawan dengan semua orang..Perlu kenal semua orang, jika kita tidak berkawan, bagaimana kita nak kenal sikap sahabat kita.. Boleh ke kita kenal sesorang hanya melihat dia dari jauh sahaja....tanpa bertegur sapa?? Tidak boleh bukan..
Perlu berkawan, NAMUN berkawan perlu bertempat.. Untuk berjaya, perlu dampingi kawan-kawan yang suka belajar.. Mereka yang suka membaca buku.. Suka membuat kerja dan semua perkara yang baik-baik.. Apabila kita dah dalam suasana yang baik, insyaAllah kita kan menjadi baik..
Suasana belajar yang positif perlu dipupuk.. Kalau tiap masa kawan-kawan ajak belajar, saling tolong menolong, lama-lama kita pun seronok belajar.. Kita akan mula berjaya sedikit demi sedikit..betul tak??
Begitu juga sebaliknya.. Jadi anda yang tentukan nak berada pada pihak positif atau negatif.. Yang negatif saya tak mahu sebutkanlah, boleh fikirkan sendiri..=)
Namun begitu, jangan apabila berkawan dengan mereka yang rajin sahaja.. kawan-kawan yang agak malas ditinggalkan.. Perlu dampingi mereka dan ajak mereka untuk berjaya bersama kita.. Tapi jangan kita pula terpengaruh dengan mereka yang malas berjaya..
Ingat untuk berjaya ANDA tentukan sama ada anda  ingin berjaya atau tidak..
(Pilihan untuk berjaya atau tidak terletak pada tangan ANDA..)
Kesimpulan..
Berjaya sorang-sorang ni tidak seronok.. Dalam apa jua suasana kita, sama ada belajar, bekerja, usahawan dan sebagainya.. Siapa orang sekeliling  kita akan mempengaruhi kejayaan kita..
Jika kita bersama-sama mereka, dan memberi motivasi kepada mereka untuk berjaya, membaca cerita-cerita mereka yang  sudah  berjaya..kita secara tidak langsung akan menberi aura kepada mereka untuk berjaya..
Namun sebaliknya sekiranya kita sentiasa bersama mereka yang berfikiran negatif, sentiasa berfikiran mendapat kegagalan maka tidak mustahil anda turut akan menjadi salah seorang mereka yang gagal..
Dimana kita ingin berada?? Fikir-fikirkan lah.. Kejayaan Anda Maka Anda Yang Tentukan..=)
Salam kasih sayang daripada cikgu... Semoga anda sentiasa berjaya dalam apa jua bidang yang anda ceburi...

No comments:

Post a Comment